Természetes tisztítószerek #3 - A szódabikarbóna

Orbán Szilvi | október 25, 2012
Az öko-szerda következő szereplője a szódabikarbóna, más néven nátrium-hidrogénkarbonát (NaHCO3).

Tulajdonképpen egy só, ami enyhén lúgos, és a vízben is jól oldódik.  Semlegesíti a savakat, miközben széndioxid szabadul fel. Ártalmatlan a környezetre, sok területen felhasználható.
Forrás: wikipédia

Szerintem nem sokan vannak, akik nem ismerik, hiszen biztos használtuk már, főként a receptekből lehet ismerős.

De most nem a konyhai alkalmazásáról fogok írni, hiszen ezen kívül nagyon sok mindenre lehet még felhasználni a háztartásban. Persze itt nem az étkezési szódabikarbónáról van szó, hanem egy kicsit erősebb változatáról, amit nagy tételben is be lehet szerezni, pl. gyógyszertárakból, nagyáruházakból, internetről (sok webáruházban lehet kapni én pl. a zoldbolt.hu-ról szoktam rendelni), de találkoztam már 100 forintos ill. eurós boltokban vele.

Felhasználása

1.)Szagelszívás: egy kis edényben (én a boltokban kapható csoki pudingos poharat használom) tegyünk egy kis szódabikarbónát (kb. 3 evőkanállal) és helyezzük el a hűtőben, vagy a kuka mellé (kisgyerekes családoknál, illetve ahol házikedvenc van, nem ajánlott), vagy épp oda, amit szagtalanítani szeretnénk. Ha a cipőnkből is erős szag árad, nyugodtan szórhatunk bele egy keveset, egy éjszakát hagyjuk benne állni, majd reggel szórjuk ki (ezt még nem próbáltam). Nálunk legtöbbször a hűtőben figyel :)

Olvastam olyat is, hogy sokan dezodor mellé is használják, ugyanis nagyon sok olyan drága deo van, ami egyáltalán nem teljesíti azt, amit elvárnánk tőle. Izzadunk is és még büdösek is vagyunk. Én pl. most jártam meg, a Rossmann-ban vettem dezodort, hiperszupernatur kencét, de mintha nem is kenném be vele magam :( Szóval szórjunk egy kis szódabikarbónát egy vattakorongra vagy vattalabdára (de lehet a kezünkre is), és „kenjük” be vele a hónaljunkat. Állítólag nem leszünk büdösek :)

2.)Fehérítés: az arányokat ki kell tapasztalni, mert nagyban függ a ruhák mennyiségétől, a foltok nagyságától. A mosószer mellé, kiegészítésként adagoljuk. Nem csak fehérít, hanem fertőtlenít is.
Szórjunk a wc kagyló aljába, hagyjuk állni egy kicsit, majd wc kefével sikáljuk át egy kicsit, majd öblítsük le.

3.)Vízlágyítás: ha nagyon kemény a vizünk, és imádunk kádban fürdeni, 10 dkg-ot szórjunk a fürdővizünkbe.

4.)Edénytisztítás: ha főzés közben figyelmetlenek voltunk (mert leültünk gépezni egy kicsit, mint én szoktam néha :D ) és leégett az étel, szórjunk az edény aljára, majd öntsük fel vízzel és forraljuk fel.  

5.)Korpásodás ellen: hajmosás előtt egy keveset oszlassunk el a hajunkon, dörzsöljük a fejbőrünkbe, majd öblítsük le, ezután mossuk meg a hajunkat a szokott módon.

6.)Vízkőoldás: ecettel felpezsdítve tökéletes vízkőoldó.

Ha konyhai (étkezési) szódabikarbónánk van, erre használhatjuk fel: 

- A zöldségek megőrzik élénk színüket, ha főzéskor kevés szódabikarbónát is szórunk a vízbe. 
- Ha szeretnénk, hogy keményebb és tartósabb legyen a tejszínhab, szórjunk hozzá egy csipetnyit. 
- Ha nehezen fő meg a marhahús, tegyünk a vízbe egy késhegyi szódabikarbónát. Más húsra is érvényes ez az eljárás. 
- Gyomorégés ellen egy kávéskanálnyi szódabikarbónát oldjunk fel egy pohár vízben, és egy hajtása igyuk meg. 

Ez csak pár dolog volt, amire fel lehet használni, ha valaki ismer még mást is, ossza meg velem :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése