Egy igazi D.I.Y. határidőnapló | Bullet Journal

Orbán Szilvi | március 21, 2017

Az utóbbi időben igencsak elhanyagoltam a blogot, aminek egészen egyszerű oka van: a kreativitásom szárnyait egy számomra teljesen új területen próbálom kibontakoztatni, több-kevesebb sikerrel :) 

A Bullet Journallal (továbbiakban BJ) a Kincsesfüzet blogon, Timinél találkoztam először, de akkor még nem fogott meg igazán, úgy tűnik, hogy nekem mindenhez idő kell :D De tavaly a Pinterest random módon bedobott nekem pár képet ilyen naplókról, s akkor bekattant valami, éreztem, hogy most jött el a pillanat, hogy én is belekezdjek. Elkezdtem módszeresen rákeresni, s azt vettem észre, hogy elég szép mennyiség gyűlt össze a "megvalósítandó" ötletekből, így ideje volt a tettek mezejére lépni :)

Bár a tapasztalt BJ-ozók nem győzik hangoztatni, hogy egy teljesen átlagos notesz is megfelel erre a célra, valahogy mégis tele van a net a szebbnél szebb Leuchtturm1917 naplókkal, szinte minden BJ kép, bejegyzés ilyen naplóról készült. Én azok közé tartozok, akik ha valamit csinálnak, akkor azt igyekeznek tökéletesen (igaz nekem ez általában nem jön össze, de legalább törekszek rá) csinálni, így egyértelmű volt, hogy én is egy Leuchtturm1917 (idő kellett, mire ezt így, minden gond nélkül le tudjam írni, hát még kimondani... :D) mellett teszem le a voksomat. 



Az én noteszem Cilitől, a Zezil blog és webshop tulajdonosától van, aki nem mellesleg még VKP tag is, micsoda véletlenek vannak :) Többféle napló közül választhatunk, én egy gyönyörű smaragdzöld, klasszikus Bullet Journal mellett döntöttem, nem tagadom, első látásra beleszerettem :) 

Cili blogja igazi kincsesbánya azoknak, akik mindent (értsd mindent) tudni szeretnének a BJ-ról, de nem tudnak angolul, vagy - mint én -, egyszerűen csak lusták használni a nyelvtudásukat ezen a téren. Könnyű és érthető leírásokat találtok a BJ használatáról, megtudhatjátok, hogy mire jó, s hogyan lehet belőle kihozni számotokra a legtöbbet. Ha nem szeretnétek lemaradni az újdonságokról, kövessétek Facebookon, vagy iratkozzatok fel a hírlevelére. Ha pedig elszánt BuJo rajongók vagytok, csatlakozhattok a Bullet Journal Klubhoz is a Facebookon ;)

Dióhéjban a BJ tökéletes választás, azoknak, akik szeretnek naplót, listákat és határidőnaplót vezetni, de nem szeretik, ha egy előre behatárolt, megszabott séma, tematika mellett tudják ezt a tevékenységet végezni. Érthetőbben: folyamatosan próbálkoznak a boltban kapható határidőnaplókkal, de valami miatt mindig megbukott ez a dolog :) 

Miért ideális tehát a BJ? Mert: 
- mindenki úgy építi fel, ahogy szeretné
- egy helyen tárolhatjuk listáinkat (gyakorlatilag bármiről vezethetünk listákat)
- gyűjteményeket hozhatunk létre
- alkotásra ösztönöz
- teljesen testreszabható.

Vannak, akik a minimalizmusra törekednek, nem cicomázzák túl, és vannak, akik csodálatos illusztrációkkal, betűtípusokkal, képekkel teszik igazán egyedivé. Én az utóbbiak közé próbálok tartozni, igaz, rajzból mindig is gyenge voltam, de innen szép nyerni :D 

A BJ, mint rendszer, négy részből áll, ők alkotják a BJ-ing alapját, amit Ryder Carroll talált ki, hogy megkönnyítse magának a tanulást, s lám, mivé nőtte ki magát...

1. Téma - te döntöd el, hogy az adott oldalon miről szeretnél írni, mi szerepel rajta, ezt mindig a lap tetejére kell felírni

2. Oldalszámok - hogy könnyen tudj tájékozódni a füzetedben

3. Rövid, tömör (általában pár szavas, max. 1 mondatos) bejegyzések - így azonnal konkretizálod a teendődet, könnyebben eligazodsz a bejegyzések között, hamarabb egyértelművé válik a rendszered

4. Bullets (jelölések) - a kis jelölések segítenek bekategorizálni a bejegyzéseket

A Bullet Journal felépítése több részre oszlik, vannak a "kötelező" kategóriák, mint pl. az index, a future log, stb., és vannak, amikkel mi szeretnénk feltölteni a naplót, pl. a különböző gyűjtemények, listák. Az, hogy hogyan fog kinézni, csakis rajtunk áll, csak a kreativitásunkon múlik. 



A BJ első pár oldalán - a Tippek (TIPS) után - található az INDEX, ami gyakorlatilag a tartalomjegyzék. Mivel az oldalak számozva vannak, így könnyen tudod vezetni majd, és könnyen megtalálod azt, amit keresel. 


A következő rész a Jövőbeni események (FUTURE LOG), ami egy éves naptárnak felel meg, itt általában minden hónapnak jut egy kis hely, ami mellé kigyűjtheted azokat a jegyzeteket, időpontokat, amik az adott hónapra vonatkoznak. Többféle változat létezik, rajtunk áll, hogy mi lesz számunkra a megfelelő. 

Ezeken felül része még a Havi tervező (MONTHLY LOG) is, aminek a szokásos kinézete egy oldal, amire egymás alá felvezetjük a hónap napjait, majd mellé írjuk azokat a programokat, amik ránk várnak abban a hónapban. 

A Napi tervezőben (DAILY LOG) napra pontosan lebonthatjuk a teendőinket, programjainkat, de akár itt is vezethetjük az időjárást, az elolvasott oldalak számát, stb. 

S hogy lássátok, tényleg mennyire személyre szabható ez az egész, nekem a heti tervező (WEEKLY LOG) is bevált még, itt heti lebontásban, kis részekre oszthatjuk be az oldalakat, mert hát nem mindenkit árasztanak el a tennivalók :D



A rövid bejegyzéseket ilyen jelölésekkel (bullettekkel) láthatjuk el, így tudjuk követni, hogy elvégeztük-e már a teendőket, vagy későbbre halasztódnak majd (mert igen, itt ezt is lehet, nem kell összefirkálni, lehúzni, nyilazni, stb.). Ha valamit nem végeztünk el, hanem egy másik időpontra kerül át, elég csak egy kis nyíllal jelölni (vagy kacsacsőrrel) és a következő havi/heti/napi tervezőben újra felvezetni. Nem kötelezőő ezeket a jelöléseket használni, kitalálhatunk mi magunk is, így sokkal személyreszabottabb lesz a BJ-unk ;)


A BJ-hoz tartozik 3 könyvjelző is, a fontosabb oldalakat jelölhetjük be vele, nekem kevésnek bizonyulnak, így más eszközhöz folyamodok majd, de erről majd egy másik posztban :) 


A BJ végében helyet kapott egy kis zseb is, ahová a különböző matricákat (nagyon kedvesek voltak, mellékeltek nekünk párat hozzá :)), post-it-eket dughatjuk el, de vigyázzunk a mennyiségre, a hely ugyanis véges :D

Ennek a posztnak lesz még folytatása, a következő részben megmutatom, hogy 2 hónapnyi használat után hogyan is néz ki az én BJ-om, mik váltak be a legjobban, milyen eszközöket használok. Addig is követhettek Instagramon, ahol már töltötegettem fel képeket róla ;)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése