10+1 dolog, ami zavar a "YouTube-guruk" videóiban

Orbán Szilvi | április 03, 2014

Az utóbbi egy évben elég sok (nekem legalábbis soknak számít) csatornára iratkoztam fel, leginkább magyarokra, de néha külföldieket is megnézek. Magyar és külföldi csatornákra egyaránt jellemzőek azok a zavaró tényezők, amiket ebben a bejegyzésben összegyűjtöttem, de természetesen neveket nem fogok megemlíteni, nem szeretnék ezzel senkit sem megbántani, nem az a célom. Csupán nézői véleményemet osztom meg, hátha van olyan aki szeretne elkezdeni videózni, s nem árt, ha tudja, mire kell figyelnie, mit nem szeretnek a nézők. Illetve ez az én véleményem, lehet, hogy ami nekem már sok, az másnak még elviselhető, de én úgy vagyok vele, ha valami nagyon zavar, idegesít, akkor nem iratkozok fel rá, legyen akármilyen érdekes is a téma számomra. Vannak nála sokkal jobbak is, nem muszáj magam sanyargatni :) 
Egyszer már összegyűjtöttem pár zavaró dolgot, akkor az írott blogokat vettem górcső alá, aki esetleg lemaradt, de el szeretné olvasni, itt megteheti :) 
Nézzük akkor, hogy mi fog vissza attól, hogy feliratkozzak egy csatornára :) Elképzelhető, hogy megosztó bejegyzés lesz az eredmény... :)

1. A videó minősége

Ez az első, ami először megragadja az ember figyelmét. Pláne sminkvideóknál zavaró, ha az illető egy tök egyszerű kamerával, vagy telefonnal vette fel, és gyakorlatilag semmi sem látszik az eredményből. A TAG videókhoz és talán még a zsákmány (haul) videókhoz megfelelő lehet, de egy smink bemutatásához nem elegendő.

2. A hang 

Kifejezetten idegesít, ha fel kell tekernem a hangerőt, hogy egyáltalán valamit is halljak. Ilyenkor elgondolkozom, hogy az illető visszanézi a videót, vagy egyből tölti is fel, nem számít, hogy a néző hall-e belőle valamit vagy nem. 

3. A videós előadásmódja

Ha valaki videózásra adja a fejét, az nyilván azért teszi, mert jobban szeret beszélni, mint írni, esetleg nagyobb közönséget szeretne elérni. És valószínűleg tud is beszélni valamint élvezettel is csinálja. Sok csatornára (a magyarok közül is) azért nem iratkoztam fel, mert annyira unalmasan beszélt az illető, hogy egyszerűen nem tudtam a mondandójára koncentrálni, csak arra, hogy úgy beszél, mintha egy elé tartott szöveget olvasna fel és azt is unalmasan, fapofával. Nem tudom, hogy miért, talán annyira koncentrál, hogy el ne rontsa vagy ő egyszerűen ilyen típus. Mindenesetre engem nem fognak meg az ilyenek. 

4. Affektálás

Egyszerűen nem tudom elviselni - a hétköznapi embereknél sem -, ha valaki affektálva beszél. Magas hangon, a hangsúlyt olyan helyeken is felviszi, ahol le kellene vinni, mert mondjuk vége van a mondatnak, stb. Ja és mellé még intenzíven gesztikulál is...

5. Rossz beállítások

Nagyon fontos egy videónál, hogy jók legyenek a beállítások, megfelelő szögből történjen a felvétel, ne maradjon le az illető feje (ha egyszer az a lényeg), valamint a fényviszonyokról se feledkezzünk meg. Nem épp a legjobb megoldás egy sötét szobában sminkvideót felvenni, de a túl sok fény sem jó. 

6. Őőőőő

Engem mindig kiábrándít, ha valaki nagyon sok őőőő-t használ a videóiban. Nincs annál idegesítőbb szokás, amikor minden harmadik szava az ő, sőt még jó hosszan el is nyújtja. Mielőtt elkezdi felvenni a videót, szedje össze a gondolatait, ne akkor találja ki, hogy mit is akar mondani. Ugyanitt jegyezném meg a túl sok töltelékszó (izé) használatát is. 

7. Szerkesztés

Sok videónál belefutottam már abba a hibába, hogy az illető még percekig igazgatta a haját, próbálgatta a kamerát, majd nagy nehezen elkezdett beszélni, a végén pedig még hosszan gyönyörködhetünk a kezében, ahogy próbálja kikapcsolni a gépet. Manapság már vannak nagyon jó videószerkesztő programok, amikkel levághatjuk ezeket a részeket, zenét rakhatunk be alá, stb. Ugyanakkor a bakiknál is jó szolgálatot tud tenni, ezeket nem jó benne hagyni, a néző nem kíváncsi a beszédhibákra. Viszont a kivágott bakikat összegyűjthetjük és egyszer-egyszer egy vicces videó keretében be lehet őket mutatni. 

8. Éles vágások

Az előző ponthoz szorosan kapcsolódik ez a pont, amikor is valaki rosszul vágja meg a videót. Belevág a mondanivalóba, levágja a szó/mondat elejét vagy a végét. 

9. Zene

Szeretem, ha egy videó alatt zene szól. Kivéve akkor, ha hangos és nem lehet tőle hallani az illető hangját, elvonja a figyelmet a témáról, stb. A zenei stílussal is bakot lehet lőni, nem biztos, hogy ami nekünk tetszik, az mindenki másnak is bejön. Én nagyon nem szeretem (és akkor még finoman is fogalmaztam) a töctöc zenéket a videók alatt, általában ezeknél mindig hangosabb is a zene,  mint kellene...

10. Rendetlenség a háttérben

Nem vagyok egy rendmániás ember, de ha vendégek jönnek, vagy ha esetleg videókat készítenék, bizony ügyelnék arra, hogy ha nem is tisztaság, de legalább rend legyen. Szerencsére nem sok gurunál fordul elő, hogy hatalmas kupi van a háttérben, de azért előfordul, hogy belefut az ember egy ilyenbe. S olyankor bizony el vonja a figyelmet a lényegről. Láttam már hatalmas ruhahalmot, koszos edényeket, de ott akkor azonnal ki is kapcsoltam a videót. 

+1

A végére egy apróság maradt, ami még nem kizáró ok, de azért valamennyire zavar. Mégpedig az, ha az illető megmutat egy terméket a kamerának, de gyakorlatilag abból semmi nem látszik, mert vagy úgy esik rá a fény, hogy irtózatosan fénylik, vagy nem várja meg, hogy fókuszáljon a gép és a szöveg a homályba vész, vagy pedig olyan gyorsan elveszi a terméket, hogy a néző fel sem fogja, hogy mit is akart megmutatni. 

Nyilván az előbbiekből kiderül, hogy mire kell odafigyelni a videózásnál. Szeretem, ha a videón keresztül átjön az illető személyisége, látszik, hogy imádja azt, amit csinál, vidám, a videókon lehet néha nevetni is (kivéve, ha nagyon komoly dologról van szó), részletgazdag, minden mindig látszik, ugyanakkor semmi más nem vonja el az ember figyelmét a témáról. Ja és látszik, hogy az illető tudja is, hogy miről beszél, utánaolvas a témáknak, egy-egy terméknek, őszinte, objektív véleményt mond el és nem pedig azért áradozik valamiről, mert ingyen jutott hozzá (ez az írott blogoknál is igaz). 

Kép innen

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése