Mindennek alapja a jó szervezés és tervezés, így nagy eséllyel elkerülhetjük a kapkodást, a fejetlenséget, az idegrohamot. Én sosem voltam egy kapkodós típus, mindent szeretek megtervezni és mióta elköltöztem otthonról itt sem kerítettem nagy feneket a karácsonyi készülődésnek.
Miután megismerkedtem a Fly Lady programmal, sikerült beosztanom a helyiségekben a teendőket, hetekre lebontva, hogy ne egyszerre szakadjon rám az összes tennivaló. Így elkerültem azt a szituációt, hogy karácsony előtt egy nappal ott ülök a kupi közepén, a sírás kerülget, mert azt sem tudom, hogy mihez fogjak, körülöttem mindenki hülye, senki sem segít, ez az állapot pedig rányomja a bélyegét az egész ünnepre. Ugye ismerős? Ez nálunk is megszokott volt, sőt Ő családjában is :) Mindenki messze elkerülte a például a konyhát, mert az is baj volt, ha segített és az is, ha nem.
Az első hetekben letudjuk a nagygenerált, jöhet az ablakpucolás, a melósabb részek, majd az utolsó hétre már csak az utolsó simítások maradnak, úgymint a porszívózás, portörlés, csaptelepek, stb. Viszont akkor sem kell kétségbeesni, ha ennél lényegesen kevesebb időnk van, ilyenkor pláne nagyon fontos a megfelelő logisztika :)
Az első hét a listáké lesz, a következőket kell összeállítani ezen a héten:
- Takarítási teendő lista: összeírhatjuk az összes olyan tennivalót, ami az eszünkbe jut. Ha rengeteg időnk van, akár az összeset elvégezhetjük, de azért legyünk reálisak, nem mindenki teheti ezt meg :) Éppen ezért állítsunk össze egy végleges listát is, amire azokat gyűjthetjük össze, amiket mindenképpen meg kell csinálni - a szekrények mögötti részek, az alapos szőnyegpucolás nem tartozik ide. S hogy a család is kivegye a részét, a feladatok mellé beírhatjuk azt is, hogy ki végzi el.
- Karácsonyi költségvetés: már az elején jó tisztába lenni a piszkos anyagiakkal, mennyit szánunk az egész karácsonyra, ételre, ajándékra, dekorációra, stb. Elképzelhető, hogy alakulni fog még ez a lista, hiszen bármikor becsúszhat valami váratlan kiadás.
- Ajándéklista: akkor is érdemes megírni ezt a listát, ha nem végleges, vagy kevés ötlet van, az is több, mint a semmi :) azért arra figyeljünk, hogy időben beszerezzük őket, hiszen még be is kell csomagolni, illetve ha postázni kell, az is időbe telik (sajnos a Magyar Posta nincs a helyzet magaslatán ezzel kapcsolatban). Ha kézzel készítjük az ajándékokat, akkor azt is vegyük figyelembe, hogy mennyi idő kell hozzá.
- Címlista: döntsük el, hogy kinek küldünk képeslapot (még mindig ennek vagyok a híve), kinek emailt, írjuk össze a címeket, e-mail címeket, telefonszámokat, ne az utolsó pillanatban kelljen őket keresgélni.
- Menü: egy egész hetünk van rá, hogy recepteket böngésszünk, elő a szakácskönyvekkel, internetes receptoldalakkal, manapság már rengeteg recept közül választhatunk. Ha megvan a menü, írjuk össze őket, jegyezzük le a forrást, hogy amikor nekilátunk a főzésnek, egyből tudjuk, hogy hova kell nyúlni. Miután kész a menü, megírhatjuk a bevásárlólistát is, amiről mindig megvehetünk néhány dolgot a készülődés során.
Tipp: ezeket a hozzávalókat gyűjtsük külön, egy dobozba, nehogy a hétköznapi sütés-főzés folyamán ebből használjunk fel, és karácsony előtt szembesüljünk vele, hogy elfogyott a menühöz szánt alapanyag. (Persze hozzá lehet nyúlni közben is, de akkor azonnal írjuk fel a bevásárló listára!)
Ezek voltak a legfontosabb listák, ezek kigondolása veszi igénybe a legtöbb időt, s ezeket alakítgatjuk a legtöbbet ezalatt a pár hét alatt.
A hét feladatai között szerepel még a hagyományok kigondolása is, írjuk össze, hogy mik azok, amiket mindenképp szeretnénk megtartani, miket szeretnénk bevezetni. Via sok ötletet válogatott össze ezzel kapcsolatban, nézzetek körül nála - bár aki engem olvas, nagy valószínűséggel olvassa őt is :) -, én is onnan válogattam össze magunknak néhányat (amiket persze nem sikerült megvalósítani tavaly...).
Szilvi, ugye fogsz majd írni a Ti hagyományaitokról is? :)
VálaszTörlésPersze :) Mindig lesz egy összefoglaló (legalábbis úgy tervezem), hogy én hogy haladok ezzel :)
Törlés