Az új takarítási listám :)

Orbán Szilvi | február 24, 2015

Alattomosan közeleg a tavaszi nagytakarítás, szépen lassan kúszik be a gondolataimba, ehhez még hozzátesz az is, ahogy végignézek a lakás egyes zugain és már előre látom, hogy ismét nem úszom meg olyan könnyen ezt az egész hercehurcát :) 

Bár valamennyire bevált a Fly lady programja, de a rutinokat nem sikerül tartani csak hébe-hóba, és a zónázást is csak akkor használom, ha nagytakarítás van (lásd tavaszi nagytakarítás és karácsonyi készülődés). Ezért most úgy gondoltam, hogy kipróbálok valami újat, hátha az jobban megy majd, és kutakodni kezdtem a neten vagyis a pinteresten. 
Néha irigylem ezeket az amerikai háziasszonyokat, de sokszor szerintem túlzásba viszik ezt a takarítást és rendszerezést. Némelyik képen mintha egy raktárban lennénk, annyira rendszerezettnek hat az összkép, és nem hiszem, hogy a gyerekek szeretnek abban a steril környezetben élni. S ha ehhez anya még kórosan ragaszkodik is, szinte sikítófrászt kap, ha valami nincs a helyén, folt kerül a szőnyegre.... Én biztos nem tudnám tartani azokat a programokat, amiket ők csinálnak, de találtam egy olyan takarítási listát, ami talán jó lehet, és aminek segítségével kordában tarthatom a koszkáoszt a lakásban :D 

Hasonlít a Fly lady programra, de itt csak a takarításra összpontosít, vannak rutinok és heti feladatok, s ami a legjobban tetszik benne - és aminek tök jó neve van, de nem tudtam magyarosítani - az a "Swing day". Ez azt jelenti, hogy kinevezünk egy napot Swing day-nek és minden héten más (általában nagyobb) feladat jut rá. Hogy megértsétek, miről is van szó, megmutatom az enyémet, amit kísérleti jelleggel már be is üzemeltem és meglátjuk, hogy mire jutok vele :)


Napi tennivalók

(Amerikában felosztották reggeli és esti teendőkre, de ha valaki napközben csinálja meg, akkor sem dől össze a világ.)

  • Beágyazás
  • Szellőztetés
  • Turbótörlés a fürdőszobában*
  • Tiszta edények elpakolása
  • Mosogatás
  • Konyhapult és asztal letörlése
  • Gáztűzhely letörlése **
  • Felsöprés
  • 1 a heti házimunkák közül (attól függően, hogy milyen nap van)

* ezt az elnevezést adoptáltam a fly lady programból, a lényege ugyanaz :)
** ezt muszáj volt beépítenem, mert nagyon sokszor úgy néz ki, mintha lehányták volna és csak halogatom :(


Heti házimunka

Ebben a részben - ugyanúgy, mint a fly ladynél - minden napra beosztunk egy házimunkát, amit akkor csinálunk meg, amikor épp ráérünk, természetesen a rutinok mellett :) 

Az enyém:

  • Hétfő - Fürdőszoba kitakarítása
  • Kedd - Swing day
  • Szerda - Mosás
  • Csütörtök - Portörlés
  • Péntek - Vasalás és a ruhák elpakolása
  • Szombat - Porszívózás és felmosás
  • Vasárnap - Ágynemű csere és relax :)

Swing day

Ahogy fentebb írtam, erre a napra minden héten más feladat jut, ide oszthatjuk be azokat, amiket nem kell - illetve nem szoktunk - minden héten elvégezni, hanem elég csak havonta. Természetesen, ha valami szükségszerű, akkor ne halasszuk egy hónapig, hanem azonnal végezzük el :) Pl. ha méteres pókháló lóg az egyik sarokban, akkor ne szemezzünk vele 4 hétig ;)

  • 1. hét: ajtók, villanykapcsolók és radiátorok letakarítása, pókhálózás
  • 2. hét: ablakok és ablakpárkányok lemosása
  • 3. hét: szekrények rendbetétele (konyhaszekrény, kamra, ruhás szekrények)
  • 4. hét: hűtő kitisztítása

Szóval, mivel most kezdtem ezt a programot, és mivel kedd van, így ma Swing day-t tartok, aminek az első hete aktuális, így ma nincs más feladatom, mint lemosni az ajtókat, a villanykapcsolókat és a radiátorokat, valamint a pókhálózás :) 

Állítólag, ha mindent így csinálok, akkor rend és tisztaság lesz a lakásban. No majd meglátjuk :)

Képek innen, innen, innen és innen.

3 megjegyzés:

  1. Nagyon rá kellene vennem magam a takarítás megkezdéséhez, de olyan fáradt vagyok valamiért, pedig míg Pesten voltam pörögtem. Most meg mintha 80 éves vénasszony lennék. :D Pedig nem csak pakolni kéne.... T.T
    Amúgy nagyon jól össze van szedve, rendezve a dolog. :) Így biztosan könnyebb rendet és tisztaságot tartani, feltéve ha az illető nem lustul el a felénél. :P

    VálaszTörlés
  2. Hát én a napi tennivalókat abszolválom minden nap, lehet hogy tudtom nélkül ezt a programot csinálom? :D

    VálaszTörlés
  3. Nálam a napi tennivaló az biztos, hogy így történik pedig sehol nem olvastam, magamtól vagyok ilyen. Még a heti házimunka is megy a leírtak szerint, de a Swing day az már nem megy a leírtak szerint, azt halogatom. Ez a nagytakarítás része nálam, és nem havonta hanem negyedévente, de télen biztos, hogy nem fogok nekiállni ablakot pucolni.

    VálaszTörlés