A nagy esküvő téma #17 - Ültetési rend

Orbán Szilvi | augusztus 29, 2013
Folytatva az esküvős témasorozatot, most az ülésrendekről fogok pár szót megejteni, nem árt, ha ezekkel is tisztában van az ember lánya :))

Az ültetési rend megalkotása nagy terhet jelent a fiatal pár számára, hiszen gondolni kell arra is, hogy sok rokon most találkozik egymással először, s lesznek olyanok is, akik nincsenek jóban a másikkal (bár ilyenkor érdemes elgondolkodni rajta, hogy szeretnénk-e látni őket a nagy napon, fenn áll ugyanis egy esetleges perpatvar esélye ebben az esetben, pláne ha alkoholt is fogyasztanak az illetők). Ne feledjétek, ez a TI nagy napotok, itt TI döntitek el, hogy kikkel szeretnétek megosztani az örömteli pillanatokat és kikkel nem. Ha sértődés van belőle, na bumm, majd idővel lenyugszanak a kedélyek.

Bosszantó helyzet az, amikor minden szépen el van rendezve az asztalokon, szépen meg van terítve, a névre szóló köszönőajándékok a helyükön csücsülnek, erre egy társaság a násznépből (akik egyébként külön ültek volna) fogja magát és teljesen más helyre ül le, mert ők egy asztalnál akarnak ülni. Ilyenkor elkezdik átrendezni az asztalokat, székeket vesznek el másik asztaltól, ahova már nem tudnak annyian leülni, mint ahogy az eredetileg ki lett gondolva, s pillanatok alatt kialakul a káosz. Na erre mondom én, hogy nálunk lesz ültetési rend, mert nem szeretném a fejemet fogni néhány értetlen vendég miatt :)

Az ültetési rendet akkor érdemes megcsinálni, ha már megvan viszonylag végleges vendéglistánk, valamint a helyszín, így konzultálni is tudunk az étteremmel, hogy mekkora hely van, tudnak-e asztalokat, székeket biztosítani, ha igen, akkor milyeneket. Ha mi kerek asztalokat álmodtunk meg, de az étteremnek szögletes van, ne essünk kétségbe, vannak olyan szolgáltatók, ahonnan tudunk bútorokat bérelni, amiket ki is szállítanak, sőt, egy bizonyos felárért még el is rendezik őket a teremben.

Az asztalok elrendezése nagyban függ a vendégek számától és a hely nagyságától, minél többen vannak, annál nagyon logisztikát igényel az ültetés :)

Mivel a neten nem találtam normális ábrákat a különböző ültetési rendekről, így kénytelen voltam saját magam elkészíteni őket, a minőségért előre is elnézést kérek :))

Kezdjük a legegyszerűbbel, a T alakú ültetési renddel. Ezt kis létszámú vendégeknél szokták alkalmazni, bár a tapasztalt esküvőszervezők nem ajánlják ezt a fajta elrendezést, mert állítólag a sok ember és dekoráció kitakarhatja az ifjú párt a fotósok, videósok elől.

 

Értelem szerűen a friss házasok ülnek a főasztal közepén, s mellettük az örömszülők, tanúk, stb, attól függően, hogy milyen hosszú az asztal :)

Amit inkább javasolnak kis létszám esetén, az az U alakú ülésrend. Ilyenkor csak a külső szárakat kell felhasználni, a belső szárakhoz nem ültetünk vendéget, hanem betakarjuk asztalszoknyával (kasírozzuk), így nem látszik majd, hogy mi folyik az asztal alatt :))
 

A harmadik ültetési rend, ami kisebb létszámnál jó lehet, a körasztalos ültetés. A kerek asztalok között vannak 8 és 10 fős asztalok, ezt a vendégek száma szerint variálhatjuk. Ennek az ültetési rendnek az az előnye, hogy egy asztalhoz ültethetjük a családokat, baráti társaságokat, akiknek sok közös témájuk lehet. Egyetlen hátránya, hogy helyigényes, éppen ezért mindenképpen érdeklődjetek az étteremnél, hogy tudnak-e biztosítani elegendő helyet ennek az elrendezésnek.

 

Ha nagy a létszám, a legpraktikusabb megoldás az ún. fésűs ültetés. Annyi a hátránya neki, hogy viszonylag zsúfoltan lesznek a vendégek, s a főasztalnál is sokan ülnek majd. 

 

Az ültetési rend kialakításának alapszabályai is vannak, amiket érdemes betartani. Az egyik, hogy a vendégeket a rokonsági fokok szerint ültetik az ifjú párhoz, minél közelebbi rokon, annál közelebb ülnek hozzájuk. A másik az, hogy hölgy vendégeket a kísérőik jobb oldalára kell leültetni, mert így kívánja az illem :)

Mint azt észrevettétek, mindegyik ültetési fajtánál van főasztal. Ennek az ültetési rendje változó, ma már nem mindenki követi a hagyományokat. Ami biztos, az az, hogy az ifjú pár ül az asztal közepénél, egyedül az ő helyük biztos :) Régebben közvetlenül mellettük ültek az örömszülők, azonban ma már nem biztos, hogy mindenkinek megadatik az a szerencse, hogy mindkét szülő életben van (sajna Ő szülei már nem élnek). Ezért a párra van bízva, hogy hogyan alakítja ki az ülésrendet, hiszen ők vannak tisztában a családi viszonyokkal :) Ha nem tudunk dönteni, lehet csinálni kétszemélyes főasztalt is :))

Bármelyik megoldást is választjuk, tartsuk észben, hogy ez a MI nagy napunk, itt MI szabjuk a szabályokat, mindenki másnak tolerálni kell a döntéseinket. :)

Amit még érdemes megemlíteni, az az asztalterítő (abrosz), székszoknya, és asztalszoknya (kasír). Ezekkel általában a dekoratőrök foglalkoznak, de lehet kölcsönözni is a textíliákat. Arra figyeljünk oda (bár ez szerintem evidens), hogy a textíliák harmonizáljanak a dekoráció színeivel (vagy fordítva, a dekoráció harmonizáljon a textíliákkal). Az esküvőszervezők a körasztalos elrendezésnél mindig javasolják a földig érő abroszokat és a székszoknyákat. Mind a kettőt érdemes egy helyről bérelni a színárnyalatok miatt, nehogy elüssön a kettő egymástól. A székszoknyáknál meg kell említeni, hogy mindenképp bízzátok a profi kezekre a felhúzásukat, ha nem akartok órákat ezzel pepecselni.
A bejegyzés kapcsán szembesültem először a kasír szóval. Előtte foggalmam nem volt, hogy ezt eszik-e vagy isszák, de most már megvilágosodtam :) A kasír nem más, mint egy textil darab, ami általában szaténből van és általában rakott és a leér a földig. Ezt szokták a fő asztal, a vendégekkel szembeni oldalára feltűzni, hogy egyrészt egy díszt adjon a főasztalnak, másrészt pedig eltakarja a lábaitokat, ahogyan éppen megszabadultatok egy kicsit a topánkátoktól :))
Állítólag minden helyszínnek van saját kasírja, de ha esetleg nem lenne, rendeljétek meg a dekoratőrtől.

Ha már megvan az asztalok elrendezése, készítsük el az ültetési rendet, amikor már felírjuk azt is, hogy ki hova üljön. Ehhez használhatunk táblázatot is, de ha vizuálisak vagyunk, akkor alkalmazhatjuk az alábbi módot is :)

Kép innen.

Ezt nemcsak a körasztalos, hanem a többi elrendezésnél is alkalmazhatjuk :)
Az asztaloknak adhatunk pl. neveket is, ha egy bizonyos tematikája van az esküvőnek, így egy kicsit különlegessé, érdekessé tehetitek az esküvőt :) Fontos, hogy ugyanazok a nevek kerüljenek az ültető kártyákra, mint ami a listán szerepelnek, és utólag már ne is változtassunk rajtuk, megkönnyítve ezzel a kihelyezésüket az asztalokra.

Egy példa az ültetési rendre:

Főasztal
főasztal 1. Gizike
főasztal 2. Jani
főasztal 3. Menyasszony
főasztal 4. Vőlegény
főasztal 5.Juliska
főasztal 6. Kázmér
  
1. asztal
I/1. Rozika
I/2. Tamás
I/3. Katinka
I/4. Józsi
I/5. Ilonka
I/6. Nagyi
I/7. Nagypapi
I/8. Dédi

És ugyanígy a többi asztalnál.

Az ültető kártyákból készíthetünk kettőt is, az egyiket az asztalra, a másikat pedig a recepcióhoz (erről egy másik bejegyzésben lesz szó) tesszük, hogy minden vendég könnyedén megtalálja a helyét a teremben. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése