Házi szemetes szagtalanító

Orbán Szilvi | június 19, 2013
Mi van akkor, ha még nem telt meg a szemetes, de már most szaga van, mi pedig nem szeretnénk pocsékolni a zsákot? Nálunk ez sokszor előfordul, mivel csak ketten vagyunk és viszonylag kevés szemetet termelünk. Irulva-pirulva bevallom, hogy idefenn nem szoktuk szelektíven gyűjteni a szemetet, van egy 35 literes kukánk (amibe természetesen nem jó a 35 literes zsák...), abba megy minden vegyesen. Egyedül a papírt szoktuk levinni a tőlünk kb. 150 méterre levő szelektív hulladékgyűjtőbe (tudom, még egy ejnye-bejnye), illetve ha sok üveg vagy sok műanyag üveg gyűlik össze, de ilyen évente egyszer-kétszer van, mivel nem iszunk ásványvizet literszámra - Győrnek nagyon jó ivóvize van - és megrögzött energiaital fogyasztók sem vagyunk. A konzervdobozokat pedig kreatív célokra gyűjtöm (hihi).

A sima háztartási hulladéknak pedig szaga van, ebben a nagy melegben meg főleg. Mióta diétázom, a csirkehúsról leszedem a bőrt, a kutyának nem adom oda, így egyenesen a kukában landol. Hiába teszem nylontasakba, és kötöm össze szorosan a száját, másnapra már dögszagban úszik a kuka és környéke.

Mivel boltokban én még nem láttam kuka szagtalanítót (ha valaki hallott róla, írja meg), elkezdtem kutatgatni a neten egy kicsit. Itt meg is találtam rá a megoldást, s a mai nap el is készítettem a házi szemetes szagtalanító kis tablettáimat :)) Már az elkészítése alatt is tobzódtam az illatokban :)

Hozzávalók:
3/4 bögre szódabikarbóna
1/2 bögre só
1 citrom
1/2 teáskanál mosogatószer


Nekem most gránátalmás és narancsos Jar-om volt itthon, de bármilyen mosogatószer megteszi. Ha nagyon öko-k szeretnénk lenni, tehetünk bele olyan mosogatószert is. :) A citromot nem kell megtisztítani sem, hiszen nem étkezési célra kell. Sónak jódozott vákuumsót használtam, mert ez kellően aprószemű, a nagyszemű só itt most nem jó megoldás. A szódabikarbóna meg most sima étkezési, mert amit a Zöldboltból rendeltem elfogyott, de ez is tökéletesen megfelel. Egyébként ha zacsisat veszünk, akkor 3 tasaknyi kell hozzá az 50 grammosból. 


 

A szódabikarbónát és a sót egy tálban alaposan elkevertem. Legalább olyan jól el kell keverni, mint amikor pudingot készítünk, és a pudingport összekeverjük a kristálycukorral. Ott is jó, ha jól eldolgozzuk, hiszen akkor csomós lesz a pudingunk.  

 

Ezután fogtam a citromot és a fogantyú nélküli reszelőmet (no nem direkt ilyen kell hozzá, csupán nekem árválkodik a fogantyúja nélkül, ugyanis mindig lecsúszik és nem egyszer reszeltem le emiatt az ujjamból is egy darabot) majd belereszeltem a héját. Hmmm, imádom a reszelt citromhéj illatát, egy kis adagnyi is elég ahhoz, hogy isteni citromillat lengje be a konyhát :)) 

 

Ezután a mosogatószer következett, ugye milyen szép színe van? :))

 

Végül a citrom levét is belefacsartam. Fontos, hogy kis adagokban adjuk hozzá, mert csak annyi kell belőle, amennyitől összeáll a keverékünk. Gyakorlatilag olyan állagúnak kell lennie, mint a homokvár építéséhez használt vizes homoknak. A szódabikarbóna és a citrom leve azonnal reakcióba lép egymással és szépen pezsegni kezd :)) 

 

Talán látszik a képen egy kicsit, hogy milyen állagúnak kell lennie :) 

 

Miután elkészültem a keverékkel, valami kis forma után kezdtem el kutatni, amivel szép tabletta formákat alkothatok, de nem nagyon találtam. A fiókban végül is a teatojás teteje akadt a kezembe, a célnak ez is megfelelt :) Minél kisebb a forma, annál több tablettát gyárthatunk (még a műanyag kupak is megfordult a fejemben, de akkor már készen voltam velük). 

Ezután már csak annyi dolgunk van, hogy egy éjszakára elköszönjünk tőlük, tegyük őket olyan helyre, ahol biztonságban vannak és száraz a levegő. Ha szépen kiszáradtak, befőttes üvegben vagy egy jól zárható dobozban tároljuk őket. Ha pedig szaga van a szemetesnek, de még félig van csak tele, dobjunk bele egy tablettát és kész is, a szag tovaszáll :)

+1 felhasználási javaslat: ha a mosogatónk lefolyójából kellemetlen szag árad, tegyünk a lefolyóba egy tablettát és engedjünk rá vizet. 

UPDATE: éjszaka alatt szépen meg is keményedtek, kiszáradtak :) Mától ez a kis befőttes üveg lett a lakhelyük, alig várom, hogy kipróbáljam :)) 

 

9 megjegyzés:

  1. Ez nagyon jó!!!:) Mekkora ötlet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ugye? Amikor megláttam, azonnal el kellett készítenem :)

      Törlés
  2. Hogy ez milyen jó ötlet! Ki fogom próbálni. :)

    VálaszTörlés
  3. Remek otlet! Ma en is kiprobalom. Koszi! Halas leszek, ha valoban orvosolja a problemat! :)

    VálaszTörlés
  4. Szia Szilvi! Megcsináltam tegnap este, ma reggelre szépen ki is száradtak :) Ugyanúgy teatojásban formáltam őket. Az jutott eszembe, hogy nem túl nagyok így? Te használod már a tablettáid?
    Köszönöm a receptet: Nóri

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Nóri! Amikor már a teatojással csináltam, akkor jutott eszembe, hogy talán műanyag kupakban is lehetne csinálni, de utána inkább maradtam az eredeti tervnél, hiszen nagy a kukánk, egy kis tabi elveszne benne :) s mint utólag kiderült, kellett is akkora :D Ha nagyon büdös, lehet beletenni plusz egyet nyugodtan :))

      Törlés
  5. Szióka :) Na, ma végre én is elkészítettem, holnap referálok, hogy sikerült-e :) Én nem használtam hozzá formázót, egész egyszerűen csak kis golyókat formáztam, és a sütőpapírra téve tabletta formává lapítottam :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. De jó :) kíváncsi vagyok, hogy sikerült majd :)

      Törlés