Öblítő helyett mosóparfüm

Orbán Szilvi | szeptember 14, 2013
A tavalyi év októbere sok változást hozott az életemben, egyrészt elkezdtem blogolni, másrészt pedig elkezdtem áttérni a vegyszermentes háztartásra, mert meguntam, hogy örökösen veszélyes vegyszerek vesznek bennünket körül. De nem mellékes az sem, hogy sokkal költséghatékonyabb is, ha természetes tisztítószereket használunk, hiszen ezek az anyagok sokkal olcsóbbak, mint amiket a boltokban lehet kapni.

Mielőtt azonban megrendeltem volna a muníciómat, alaposan utánaolvastam mindennek, s a fórumon is rengeteget segítettek a csajok. Kíváncsi voltam, hogy mégis miket kell beszerezni, mik azok az alap dolgok, amik szükségesek egy háztartás fenntartásához, a mosáshoz, a takarításhoz. Kezembe, jobban mondva szemem elé került (pdf formátumban) egy könyv is, Nyíri Zsuzsa Háztartásunk kémiája személyében, amiből szintén nagyon sokat tanultam, sok receptet ellestem (néhányat közzé is tettem az Öko receptek fül alatt :))

Amikor már biztosan tudtam, hogy mire van szükségem, a Zöldboltból meg is rendeltem mindent, amire szükségem van, s amire szükségetek lehet nektek is, ha a vegyszermentes háztartás mellet döntötök :)

- szódabikarbóna
- citromsav
- Na-perkarbonát
- bórax
- mosószappan
- marhaepe szappan
- mosószóda
- mosóparfüm
- illóolajok
- ecet minden mennyiségben :))
Ha ezek vannak itthon, nagy baj nem érhet bennünket, sok receptet elkészíthetünk belőlük, amivel tisztává varázsolhatjuk otthonunkat. A listáról lehagytam a mosódiót, de aki amellett dönt, nyugodtan beszerezheti azt. Nekem azok alapján, amiket hallottam róla, nem lett szimpatikus, maradtam a házi mosószernél, de ez egyéni vélemény :)

Nos, de igazából én ma a mosóparfümről szerettem volna írni, de jobbnak láttam, ha írok elé egy "kis" bevezetést :)
Mosóparfümöt akkor érdemes és kell is használni, ha mosódióval mosol, illetve ecettel öblítesz. Vannak, akik azt állítják, hogy érződik az ecet szaga mosás után, én eddig ilyet nem tapasztaltam, amikor nem használok mosóparfümöt, akkor is csak a tiszta ruha illatát érzem, ecetet egyáltalán nem. De ha nem bízod a véletlenre a dolgot, használhatsz mosóparfümöt, ma már igazán széles választékban kaphatók. Ha bioboltban jársz, meg is tudod őket szaglászni, de mintát is lehet rendelni, pl. innen.

A mosóparfüm lényegében egy nagyon intenzív koncentrátum, amiből elég pár csepp (átlagban 10-20 csepp), amit a mosógép öblítő tartályába csepegtethetsz, vagy ahogy én csinálom: 70 ml ecethez (ez a maximum a gépemen, ameddig az öblítőt lehet önteni) kb. 3x meglendítem a mosóparfümös flakont, miközben egy picit megnyomom a flakon oldalát. De eleinte én is mértem a 20 cseppet :) Ha nem találod elég intenzívnek, alig vagy egyáltalán nem érződik a ruhákon, nyugodtan tehetsz még hozzá a következő mosás alkalmával, ki kell tapasztalni, mindenkinek mások az igényei :) Egy 100 ml-s flakon kb. 150 mosásra elegendő, de ez függ attól, hogy mire használod még, illetve, hogy mennyit használsz belőle.
Próbáltam már illóolajjal is mosni, de nekem nem jött be, szinte semmi nem érződött a végére, mikor kivettem a ruhákat, mintha nem is tettem volna illóolajat az ecethez, szimplán csak mosószer illatuk volt. Viszont a mosószerhez azt szoktam tenni, s úgy érződik (most kubeba illatú van), s a ruhákon sem hagy foltot (sok helyen olvastam, hogy arra panaszkodtak, hogy foltosak lettek a ruhák, én egyszer próbáltam vele mosni, de nem lett foltos egy ruha sem, nem tudom ők mit csináltak...). Annyit még, hogy az illóolaj nem is keveredik el annyira az ecettel, mint a mosóparfüm, úgyhogy még egy plusz pont a parfümnek :) 

A mosóparfüm alkalmas még:
- szekrény illatosítására: egy vattakorongra csepegtess 4-5 cseppet és tedd be a ruhák közé a szekrénybe
- szárításhoz: egy anyagra csepegtess a parfümből és tedd be a szárítóba a ruhák közé
- légfrissítéshez: egy szórófejes üvegbe önts 100 ml vizet és csepegtess bele kb. 10 cseppet, majd permetezd a légtérbe (ágyő wc légfrissítő)
- vasaláshoz: 100 ml vízbe csepegtess 10 cseppet, majd spricceld a ruhákra
- autó illatosítására: egy filcanyagból vágj ki bármilyen mintát, fűzz bele egy vastagabb fonalat, csepegtess rá pár cseppet és akaszd fel

Én nagyon szeretem, már több, mint a fele hiányzik, s egyáltalán nem bántam meg, hogy nem használok öblítőt. Igaz valahányszor elmegyek az öblítős polcok mellett, muszáj megszaglásznom a Coccolino-nak a golgotavirágos változatát, annak ugyanis isteni illata van, gyerekkorom egyik kedvenc Gabi habfürdőjére emlékeztet, emiatt néha sajnálom, hogy ecetre váltottam. De mivel már majdnem öblítőmentesek a ruhák, törölközők, nem szeretném újrakezdeni az egész folyamatot, a törcsik sokkal jobban beisszák a vizet, hiszen eredetileg is ez lenne a funkciójuk, de az öblítő egy réteget képez rajta, ami meggátolja, hogy rögtön feligya a vizet a bőrünkről.

Mosóparfümöt szinte minden bioboltban, webshopban lehet kapni, én a zoldbolt.hu-ról szoktam rendelni. Most Tavaszi szellő illatban van, de ha ez elfogy, másik illatot fogok kipróbálni, na nem mintha ez nem lenne jó :)

Lukrécia oldalán recept is van, ami alapján saját magunk is készíthetünk mosóparfümöt, igaz én még nem próbáltam, nekem ez már kicsit boszorkánykonyhásabb :)) De aki szeret kotyvasztani, kipróbálhatja :)

Ti mit használtok öblítésre? Ismeritek a mosóparfümöt? Kipróbálnátok?

6 megjegyzés:

  1. Én bár hagyományos mosószereket használok, öblítő helyett szívesen használom az ecetet. Nekem az ecettel öbblített ruha simán tisztaság illatú.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Öblítésre én is ecetet használok, nagyon finom, tiszta illatúak a ruhák tőle, egyáltalán nem érződik rajtuk az ecetszag. De én illatmániás vagyok, ezért használok parfümöt :D

      Törlés
  2. Vajon azt úgy lehet, hogy előre bekutyulok mondjuk 1 liternyi ecet+víz+parfüm kombót?
    Nem száll el az illat?
    Nekem az túl macera, hogy minden mosásnál pötyögtessem. Megcsinálom egyszer, és akkor az egy darabig kitart(ana).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én korábban kevergettem öblítőt, csak almaecettel, de ugyanúgy parfümmel és végig megmaradt az illata, igaz én csak fél litert kevertem ki :) De van is róla bejegyzés (http://eletespillecukor.blogspot.hu/2012/12/oblito-hazilag.html), a receptet Lukrécia oldalán találtam, szóval nyugodtan kipróbálhatod, akár almaecettel, akár ecettel, mindkettő működni fog ;)
      Nekem már szokássá vált, automatikusan megy a pötyögtetés (bárcsak a rutinok is ilyen hamar válnának szokássá...), kimérem a 70 ml ecetet, bele a pár nyomás parfüm, kicsit összerázogatom és mehet is a tartályba :)

      Törlés
    2. Ma érkezett el a pillanat, hogy elfogyott a hagyományos öblítőm, úgyhogy megrendeltem a mosóparfümöt (meg mosószódát, meg Na-perkarbonátot, meg címkéket.... kell nekem beszabadulni egy ilyen webáruházba :P)
      Alig várom az én finom ki "tavaszi szellő"-met <3
      (és már csak azt várom jobban, hogy elfogyjon a mosószer, és abból is áttérjek vmi természetesre)

      Törlés
    3. Nem fogsz benne csalódni, legalábbis én nagyon szeretem az illatát :) Én most vizililiom illatút rendeltem, és ennek is isteni illata van :) Én most arra várok, hogy elfogyjon a tavaszi szellő (már nemsok van benne), s használhassam az új illatot :)

      Törlés