Komment etikett | Tedd és NE tedd!

Orbán Szilvi | augusztus 04, 2014

Ez a poszt már egy ideje várakozik a piszkozatok között, folyamatosan bővítettem a listát, nehogy bármi is kimaradjon. Ha mégis kimaradt valami, nyugodtan egészítsétek ki :)

Az évek folyamán elég sok blogot kezdtem el olvasni, közülük néhányat el is kezdtem követni. A poszt elolvasása után mindig elolvasom a hozzászólásokat is, ugyanis azokból is sokat lehet tanulni. A hozzászólóknak két csoportja létezik: vannak a normálisak, akik szépen megfogalmazva fejtik ki gondolataikat még akkor is, ha nem értenek egyet a bloggerrel, vagy valami nem tetszik nekik. És vannak az ún. trollok, akiket minden blogger szeretne elkerülni, de egyszer úgyis belebotlik. Ők azok, akik névtelenségbe burkolózva, a helyesírási szabályokat nem ismerve, gyakorlatilag ízekre szedik a bloggert. Ilyenkor mit tehet a blog írója? Eldöntheti, hogy bizonyos szabályokat vezet be, pl. névtelenek nem kommentelhetnek vagy törli a negatív hozzászólásokat, ami persze újabb táptalajt jelenthet a trolloknak, mert biztos nem tudja elviselni a negatív kritikát. Azonban nagy különbség van a negatív kritika és az ízléstelen véleménynyilvánítás között.

Bár nem én találtam fel a spanyol viaszt és valószínűleg a világot sem fogom megváltani ezzel a poszttal, de ha csak egy trollt is meg tudok téríteni (túl naiv vagyok, ugye?), már megérte :) Azonban nem csak nekik, hanem a rendes, értelmes olvasóknak is szól ez a bejegyzés. Sokan nem is gondolják, de egy egyszerű 'Köszönöm!' vagy 'Nagyon hasznos volt!' vagy 'Ezzel nem értek egyet, mert ...' is nagyon sokat jelenthet a bloggernek, hiszen így kap visszacsatolást azzal kapcsolatban, amit csinál. Sok barátság szövődött már blogokon, amikor ugyanolyan ízlésű, érdeklődésű ember találkozott :)
S bár nincsenek írott szabályok, de azért nem árt néhány dologra odafigyelni, akár egy sima olvasóról, akár egy bloggerről van szó.

Tedd!

- szólj hozzá, ha
          - valamilyen módon megérintett a bejegyzés - negatív vagy pozitív értelemben
          - valóban hozzá szeretnél szólni és ezt értelmesen meg is tudod tenni
          - nagyon tetszett a bejegyzés és ezt el szeretnéd mondani
          - valamilyen úton módon kapcsolódsz a poszthoz - pl. megemlítettek benne
          - érdekesnek vagy hasznosnak találod
          - egyszerűen csak gratulálni szeretnél
          - ki szeretnéd egészíteni valami hasznossal
          - a poszt kérdést tartalmaz és szeretnél rá válaszolni
          - meg szeretnéd hálálni a bloggernek egy kis kedveskedéssel a posztba fektetett munkát
          - a blogger segítséget kér és te tudnál benne segíteni
- olvasd el rendesen a bejegyzést, mielőtt hozzászólsz
- ha tréfálkozol, viccelődsz, használj jeleket pl. :) :D
- ügyelj a helyesírásra

 Ne tedd!

 - ne szólj hozzá, ha nincs semmi hasznos mondanivalód
- ne névtelenül szólj hozzá - vállald fel önmagad
- ne használj hamis email címet vagy nevet
- ne linkeld be a saját blogodat - kivéve, ha ez a bejegyzésben megengedett
- ne írj kisregényt - kivéve, ha nem zavarja a blog tulajdonosát :) de jobb a tömörségre, érthetőségre törekedni
- ne személyeskedj
- ne generálj veszekedéseket
- a felgyülemlett feszültséget ne a bloggeren vezesd le

Egyet értetek vele? Szoktatok kommentelni?

14 megjegyzés:

  1. Éppen ma gondolkodtam hasonlón, annyi különbséggel, hogy nem olvasói szemszögből, hanem blogger szemszögből illendő ill. illetlen dolgokról.... Ez kevésbé kitárgyalt dolog, talán ezen is érdemes elgondolkozni, ill. lehetne belőle érdekes posztot írni. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, már nekem is megfordult a fejemben :) Az is elképzelhető, hogy lesz erről egy bejegyzés, hiszen ez tényleg megér egy misét :D

      Törlés
  2. Egyetértek! :) Bár, én szeretem kommentekben is a kisregényt :D
    Egyébként érdemes lenne megvizsgálni, a másik oldalt is, a kommentet fogadót.. na néha oda sem ártana egy kis etikett :) pl. van ahol nulla a reakció. Persze elfelejthet egy hosszú nap után az ember lánya válaszolni, nah de mindig, minden egyes kommentre... :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is szeretem olvasni, ezért írtam, hogy kivéve, ha a bloggert nem zavarja :D
      Azt én sem nagyon szeretem, ha a blogger nem válaszol. Jó, nem várom el tőle, hogy azonnal, de azért 1-2 nap alatt azért már illik :) Akik komolyan gondolják a blogolást és komolyan veszik az olvasóikat, mindig megtalálják a módot rá, hogy reagáljanak a hozzászólásokra vagy hogy értesüljenek róla, ha érkezik egy újabb komment. :))

      Törlés
  3. Minden szavad igaz :) Bloggerként nagyon de nagyon jól tud esni minden hozzászólás, ma is feldobta a napom, hogy láttam, valaki megdicsért. Trollom még nem volt, remélem nem is lesz, de mindenképpen a bölcs és higgadt hozzáállás a nyerő velük szemben, ahogy Te is írtad. Fordítva viszont nagyon is imázsromboló, ha egy kommentemre nem válaszol vissza ablogger. Lehet hivatkozni az időre meg az elfoglaltságra de ha valaki erre adja a fejét hogy blogol, akkor néhány válasz igazán nem megterhelő szerintem.

    VálaszTörlés
  4. Szívemből szóltál :) Nekem ezért (is) ment el a kedvem a blogolástól jó időre... nagyon a szívemre tudom venni a kulturálatlan formában megfogalmazott negatív véleményt. Volt olyan olvasóm az első blogon, aki emailben nyilvánította ki az enyémtől eltérő, a poszthoz képest negatív véleményét/kritikáját, mert bevallottan nem akarta a közhangulatot rontani a hozzászólásával. Ez is egy járható út.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is lelkizős vagyok, de úgy gondolom, hogy elsősorban magamnak írok. Rettentő jó érzés ha látom, hogy mást is érdekel, de aki csak kötekedni akar, és nem építően kritizálni az tehet egy szívességet és használja a kis X-et a jobb felső sarokban. Emiatt nehogy abbahagyd még egyszer, én nagyon szeretem a blogodat olvasni :)

      Törlés
    2. Jaj nagyon köszönöm, irulok-pirulok :) Én is szívesen töltöm az időt a Te blogodon, pláne az ebook-os bejegyzés óta :)

      Törlés
  5. Tényleg emiatt nem szabad abbahagyni! Szerintem a blogoknál is érvényes "az én házam az én váram" mondás. Akinek nem tetszik, ne olvassa, ha meg mégis trollkodik moderálni kell... nem kell miatta rosszul érezned magad, a te oldalad, te blogod, te vagy a főnök és azt csinálsz amit akarsz. Az építő kritikát, vagy a szépen tálalt kritikát sem kell feltétlenül elfogadni... én is kaptam már egy-két éles megjegyzést, pl a házunk lakberendezését, dekorálást illetően. Ezeket elolvassa az ember, elszámol 10-ig (néha 100-ig) veszek egy nagy levegőt és elfogadom hogy nem vagyunk egyformák és nem tetszhet mindenkinek mindig amit csinálunk,de ez a jó ebben, hogy nem vagyunk egyformák.

    VálaszTörlés
  6. Szerencsére én még nem kaptam olyan rossz hozzászólást, amin el kellett volna gondolkodnom, viszont ha kapnék, biztos rosszul esne és elgondolkoznék rajta :) Abban pedig biztos vagyok, hogy nincs az a negatív kritika, ami miatt abbahagynám a blogolást. :) ha valakinek nem tetszik, akkor tényleg ott az X, lehet más oldalakat nézegetni. Amúgy sem értem az olyanokat, akiknek nem is tartozik az érdeklődési körébe az adott blog, de azért odamegy szájkaratézni. Az ilyen embereknek ez legyen a legnagyobb örömük az életben...Nem kell velük foglalkozni :)
    Zóra azt én viszont nem értem, hogy hogy kaphattál te negatív kritikát :D Vagy csak azért nem értem, mert egy az ízlésünk? :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Beauty bloggerek fokozottan ki vannak téve ennek, sok az irigy (bár tény, hogy van olyan blog, ami nem üti meg a mércét), és valahogy divat lett beszólni ezeknek a csajoknak. Pedig sok a színvonalas beauty blog, sokszor leesik az állam, milyen sminkeket, körmöket alkotnak a csajok.

      Törlés
    2. Igen, én is ott vettem észre a leginkább :) Néha tényleg nagyon csúnyán beszólnak némelyik lánynak :/ de jó látni, hogy a profi bloggerek nem veszik fel velük a kesztyűt, az ilyenekkel nem is érdemes foglalkozni, előbb-utóbb ráunnak :D

      Törlés
    3. Jajj Szilvi, de aranyos vagy! Én hogyne kapnék kritikát?!.. hideget, meleget, némelyiket e-mailben.. de ez is a része ennek az egésznek. Tanulunk belőlük... ha más nem megtanuljuk kezelni ezeket a helyzeteket. :)

      Törlés
  7. Szia,
    Legális kölcsönt keres?
    Megtagadták a bankjai?
    Ilyen vagy olyan okból pénzre van szüksége.
    Őszinte vagy és őszinte
    Hitelre van szüksége adósságai, számlái, ill
    projektet végrehajtani?
    Mindig van lehetőséged.
    Ami még aggasztóbb, 5000 eurótól kínálunk hiteleket,
    gyors és megbízható, évi 3%-os kamattal. Mi vagyunk
    megbízható
    Ha felkeltettük érdeklődését, ne habozzon közvetlenül kapcsolatba lépni velünk.
    mail: marcdupon18@gmail.com

    VálaszTörlés