Karácsonyi készülődés 1. hét | Tervezés, listaírás, hagyományok

Orbán Szilvi | november 03, 2014

Mindennek alapja a jó szervezés és tervezés, így nagy eséllyel elkerülhetjük a kapkodást, a fejetlenséget, az idegrohamot. Én sosem voltam egy kapkodós típus, mindent szeretek megtervezni és mióta elköltöztem otthonról itt sem kerítettem nagy feneket a karácsonyi készülődésnek.
Miután megismerkedtem a Fly Lady programmal, sikerült beosztanom a helyiségekben a teendőket, hetekre lebontva, hogy ne egyszerre szakadjon rám az összes tennivaló. Így elkerültem azt a szituációt, hogy karácsony előtt egy nappal ott ülök a kupi közepén, a sírás kerülget, mert azt sem tudom, hogy mihez fogjak, körülöttem mindenki hülye, senki sem segít, ez az állapot pedig rányomja a bélyegét az egész ünnepre. Ugye ismerős? Ez nálunk is megszokott volt, sőt Ő családjában is :) Mindenki messze elkerülte a például a konyhát, mert az is baj volt, ha segített és az is, ha nem.

Bár már két hónapja tele vannak az üzletek karácsonyi dekorációval, én még teljesen feleslegesnek tartom, hogy elkezdjük már októberben a készülődést, az ember egyáltalán nincs még karácsonyi hangulatban, s mire odakerülünk, gyakorlatilag kezdhetjük elölről az egészet. Ezzel persze nem azt mondom, hogy a Rendteremtő programja rossz, de nekem nem vált be. 7 hét bőven elég arra, hogy rend és tisztaság legyen, meglegyen a dekoráció is, sőt még magamra is jut idő :) Az első hetekben letudjuk a nagygenerált, jöhet az ablakpucolás, a melósabb részek, majd az utolsó hétre már csak az utolsó simítások maradnak, úgymint a porszívózás, portörlés, csaptelepek, stb. Viszont akkor sem kell kétségbeesni, ha ennél lényegesen kevesebb időnk van, ilyenkor pláne nagyon fontos a megfelelő logisztika :)


Az első hét a listáké lesz. Ehhez nagy segítséget nyújthat a Karácsonyi tervező - INNEN tölthetitek le - amit igyekeztem úgy elkészíteni, hogy mindent alaposan meg tudjunk szervezni a segítségével. A következő listákat kell összeállítani ezen a héten:

- Takarítási teendő lista: a tervezőben kétféle is van belőle, az egyiken összeírhatjuk az összes olyan tennivalót, ami az eszünkbe jut. Ha rengeteg időnk van, akár az összeset elvégezhetjük, de azért legyünk reálisak, nem mindenki teheti ezt meg :) Éppen ezért van egy végleges lista is, amire azokat gyűjthetjük össze, amiket mindenképpen meg kell csinálni - a szekrények mögötti részek, az alapos szőnyegpucolás nem tartozik ide. S hogy a család is kivegye a részét, a feladatok mellé beírhatjuk azt is, hogy ki végzi el.  

- Karácsonyi költségvetés: már az elején jó tisztába lenni a piszkos anyagiakkal, mennyit szánunk az egész karácsonyra, ételre, ajándékra, dekorációra, stb. Elképzelhető, hogy alakulni fog még ez a lista, hiszen bármikor becsúszhat valami váratlan kiadás. 

- Ajándéklista: akkor is érdemes megírni ezt a listát, ha nem végleges, vagy kevés ötlet van, az is több, mint a semmi :) azért arra figyeljünk, hogy időben beszerezzük őket, hiszen még be is kell csomagolni, illetve ha postázni kell, az is időbe telik (sajnos a Magyar Posta nincs a helyzet magaslatán ezzel kapcsolatban). Ha kézzel készítjük az ajándékokat, akkor azt is vegyük figyelembe, hogy mennyi idő kell hozzá, a tervezőben mindig jelölhetjük, hogy hol tartunk., így mindig képben leszünk, hogy mennyi időre van még szükségünk :) 

- Címlista: döntsük el, hogy kinek küldünk képeslapot (még mindig ennek vagyok a híve), kinek emailt, írjuk össze a címeket, e-mail címeket, telefonszámokat, ne az utolsó pillanatban kelljen őket keresgélni. 

- Menü: egy egész hetünk van rá, hogy recepteket böngésszünk, elő a szakácskönyvekkel, internetes receptoldalakkal, manapság már rengeteg recept közül választhatunk. 3 lehetőségnek szorítottam helyet: A, B és C variáció minden fogásra, s majd a végén válasszuk ki közülük a nyerő ételeket. Ha megvan a menü, írjuk össze őket, jegyezzük le a forrást, hogy amikor nekilátunk a főzésnek, egyből tudjuk, hogy hova kell nyúlni. Miután kész a menü, megírhatjuk a bevásárlólistát is, amiről mindig megvehetünk néhány dolgot a készülődés során. 
Tipp: ezeket a hozzávalókat gyűjtsük külön, egy dobozba, nehogy a hétköznapi sütés-főzés folyamán ebből használjunk fel, és karácsony előtt szembesüljünk vele, hogy elfogyott a menühöz szánt alapanyag. (Persze hozzá lehet nyúlni közben is, de akkor azonnal írjuk fel a bevásárló listára!)

Ezek voltak a legfontosabb listák, ezek kigondolása veszi igénybe a legtöbb időt, s ezeket alakítgatjuk a legtöbbet ezalatt a pár hét alatt. 

A hét feladatai között szerepel még a hagyományok kigondolása is, írjuk össze, hogy mik azok, amiket mindenképp szeretnénk megtartani, miket szeretnénk bevezetni. Via sok ötletet válogatott össze ezzel kapcsolatban, nézzetek körül nála - bár aki engem olvas, nagy valószínűséggel olvassa őt is :) -, én is onnan válogattam össze magunknak néhányat (amiket persze nem sikerült megvalósítani tavaly...).

2 megjegyzés:

  1. Szilvi, ugye fogsz majd írni a Ti hagyományaitokról is? :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Persze :) Mindig lesz egy összefoglaló (legalábbis úgy tervezem), hogy én hogy haladok ezzel :)

      Törlés