Menütervezés vol.2.

Orbán Szilvi | október 15, 2017

Annyi, de annyi próbálkozásom volt már arra, hogy kialakítsak egy rendszert itthon a főzés terén, hogy azt el nem tudom mondani. Én nem is tudom, hogy anya hogyan tudta ezt ilyen jól menedzselni, de mindig olyan étel került az asztalra, amit mindenki szeretett, minden vasárnap háromfogásos ebéd volt, mindig változatosan étkeztünk. Mindezt annak ellenére, hogy sosem kapott egy biztos támpontot tőlünk arra a kérdésre (és ami biztos, hogy rengeteg háztartásban egy csomószor elhangzik): Mi legyen az ebéd? VAGY Mit főzzek? VAGY Mit ennétek?

< Egyszer láttam egy képet a Facebookon, sok ismerős megosztotta már, hogy egy serpenyőben 3 papírcetli: PASSZ ; NEKEM MINDEGY; VALAMI FINOM, a kép alatt pedig ez állt: háromfogásos ebéd. >

Azonban, ha jobban belegondolok, anya és köztem az a különbség, hogy a főzést én egy nyűgnek élem meg, egyáltalán nem szeretek a konyhában tevékenykedni, az étellel és sütikkel való órákig tartó pepecselés pedig végképp nem nekem való (pontosan ezért van ilyen kevés gasztro típusú bejegyzés is). Bár számtalanszor hallottam már anyát is morgolódni, de mégis szívét-lelkét beleadta/beleadja a főzésbe és ezért mindig is felnézek rá ♥♥

Három műszakos munkarend mellett akkor sem lenne olyan egyszerű a menütervezés és a főzés, ha imádnék főzni, mert az időbeosztás sokkal másabb, mint egy 8-16-ig tartó munkaidőnél és van, hogy az ember lánya inkább a pihenést és a könnyebb utat választja (pl. ételrendelés).


A hétvégén azonban mintha bekattant volna valami, az asztalra csaptam (persze csak képletesen) és eldöntöttem, hogy ha törik, ha szakad erőt veszek magamon és megtervezem, majd véghez is viszem ezt az egész menütervezéses folyamatot. Elővettem az egyik korábbi próbálkozásomkor összeírt kedvenc ételeink listáját, és Fa Kinga Konyhapénzből nyaralás című kis könyvecskéjét. Újra elolvastam, de most szövegkiemelővel ki is emeltem a számomra fontos infókat, hogy ne kelljen újra és újra kimazsolázgatni a lényeget. 

Készítettem egy excel táblázatot (Google drive-on, hogy mobilon is bármikor tudjam szerkeszteni), amibe egy munkalapon felvezettem a kamra,- és hűtőlistát, amiken azok az alapélelmiszerek vannak, amik mindig vannak itthon és amikből gyorsan lehet valami jolly joker kaját készíteni, ha épp nincs időm bevásárolni vagy nincs lehetőség rendelni vagy más egyéb, hirtelen változás áll be:)
Egy másik munkalapra pedig felvezettem azokat az ételeket, amiket szeretünk, hogy digitálisan is meglegyenek, valamint pirossal kijelöltem a jolly joker ételeket, így egyből láthatom, hogy mihez nyúlhatok, ha szükségállapot van :D 


Kinga a könyvben 9 koncepciót állított össze a menütervezéshez, amik alapján bárki ki tudja alakítani a neki és családjának megfelelőt. Én két koncepció között vaciláltam: az olcsó, vegyes házias menü és az olcsó, egyszerű, kétnaponta főzős, 2 hetes ciklussal koncepció között és végül a második alapján sikerült egy értelmes tervet készíteni.


Készítettem egy prototípust is, ez a hét volt az első, aminél ezalapján állítottam össze a heti menüt. Nem tudom, mennyire fog működni, a rendszer maga jó, hiszen változatos, de mint mondtam, nálam a főzésnél vannak gondok, ezen pedig nem tudom, mennyit változtat majd egy ilyen menüterv :) Igaz a fő nyűgtől megkímélem magam, hiszen a legnehezebb mindig az volt, hogy kitaláljam, hogy mit főzzek, de most, hogy van egy koncepcióm, biztos könnyebb lesz a dolgom, hiszen csak egy kedvenc kaját kell beillesztenem a napi ételtípus helyére. 

A prototípus szerepét betöltő táblázatban A és B hétre osztottam fel a heteket, mindegyik héten vagy a köret vagy pedig az étel kategóriája változik, így elég változatosan tudok majd főzni, nem esünk abba a hibába, hogy gyakran ismétlődnek az ételek. És engedtem egy kicsit a könnyebb útnak is, néha az ételrendelés is belefér (ennél a koncepciónál KÉTHETENTE kerül sor a rendelésre, eddig volt, hogy HETENTE KÉTSZER de volt, hogy HÁROMSZOR is rendeltünk), de ha nincs kedvünk rendelni, akkor ide betehetek egy jolly joker kaját vagy mondjuk egy gyorsan, egyszerűen összeüthető kaját, vagy egy egytál ételt. 

Megvolt a koncepció, már csak el kellett döntenem, hogy mely napon szeretném megtervezni a következő hét menüjét, nekem a szombat tűnt a legideálisabbnak, hiszen akkor szoktuk a bevásárlást elintézni. Ennél a hétnél nem kellett a szakácskönyveimmel leülnöm, most valahogy egyből eszembe jutott, hogy mit akarok főzni, ráadásul olyanokat sikerült választanom, amikhez fejből tudom a hozzávalókat, de a későbbiekben a szakácskönyveim társaságában fogom összeállítani a menüsort :)

A menüsor megtervezésénél a még januárban kialakított (és utána abbahagyott) rendszer pontjait veszem figyelembe, azaz: 
- milyen műszakos vagyok az adott héten, mennyi időm van a főzésre
- mi van itthon a kamrában és a hűtőben, fagyasztóban
- legyen változatos
- milyen akciók vannak

Mintaként az e heti menüsorunk a következőképp néz ki: 
(ezen a héten kezdtük, tehát ez most az A hét)

HÉTFŐ: Fördős Zé omlós oldalasa krumplipürével vasárnapról
KEDD-SZERDA: Tejfölös-zöldborsós csirkeragu rizzsel
CSÜTÖRTÖK-PÉNTEK: krumplifőzelék sült virslivel
SZOMBAT: túrógombóc
VASÁRNAP: húsleves + mustáros apróhús tésztával

A héten éjszakás voltam, szóval volt időm főzni (igaz így is gyorsan elkészülő kajákat választottam), tegnap egy 13 kilométeres túrán vettünk részt a Bakonyban, így mindenképp egy könnyű és gyors ételt kellett kitalálni, ráadásul ezer éve készítettem túrógombócot utoljára, plusz a Lidlben akciós volt a túró, szóval win-win :)

A hozzávalókat összeírtam és amikor boltban jártam, megvettem mindent. Pénteken elintéztük a hétvégi menühöz a bevásárlást, mert úgy gondoltuk - és milyen jól gondoltuk, ugyanis meg sem tudtunk mozdulni a túra után :D -, hogy szombat este már se kedvünk, sem pedig energiánk nem lesz boltba menni. A húsokat betettem a fagyóba, mert jártam már úgy, hogy hiába vettük feljebb a hűtést, egy nap alatt megbüdösödött a hús és a kukában landolt...

Ma pedig összeállítottuk Ő-vel a következő hét menütervét is, a mostani kicsivel több fejtörést okozott, de végül sikerült megoldani :) A B hetünk tehát így néz ki:

HÉTFŐ: vasárnapi maradék
KEDD - SZERDA: fokhagymás rántott csirkemell tepsis krumplival
CSÜTÖRTÖK - PÉNTEK: rendelés (ilyenkor olyat rendelünk, ami két napra is elegendő és könnyeb melegíthető, a Pizza Oázisnak vannak olyan akciói, hogy két adagot adnak elég jó áron, ráadásul egy adag akkora, hogy nekem bőven elég két napra is :D)
SZOMBAT: krumplistészta
VASÁRNAP: zöldborsóleves + rizseshús

Délutános leszek, azaz kettőre megyek, így olyan ételt kell kedd-szerdára, ami viszonylag hamar megvan, ugyanis nem szeretném, ha az egész délelőttöm - ami amúgyis mindig olyan gyorsan eltelik -, a főzéssel menne el. Előre kell főznöm, hiszen Ő mindig viszi a kaját a munkahelyére, így már hétfőn meg kell főznöm a keddi és szerdai menüt, hogy kedd reggel ő azt már el tudja vinni.

Egyelőre úgy tűnik, hogy működik a dolog, azonban mindig jöhetnek váratlan események, amik miatt borulhat a rendszer, de optimista vagyok és biztos vagyok benne, hogy azokat is sikerül megoldani :)

Nektek van valami praktikátok a menütervezésre? Hogyan tudtok időt szakítani a dolgos hétköznapokon a főzésre? Szerettek főzni vagy ti is olyan nyűgnek veszitek, mint én? Szerintetek ez ciki vagy teljesen normális ebben a modern világban?

9 megjegyzés:

  1. Mi is megtervezzük mindig, hogy mit főzzünk, általában már hetekkel előre tudjuk, mi lesz a menü, pl. most október végéig megvan. (: Nekünk mondjuk könnyű, mindketten fél 5-ig dolgozunk, én néha csak 4-ig, szóval nem kell kalkulálni azzal, hogy hetente másik műszak van. Én főzni annyira nem szeretek, inkább sütni, de pl. azt csípem, amikor olyan ételt készítek, amit sütni kell, úgyhogy főzök, de sütök, érted. :D (szuper teljes kiőrlésű lisztes pizzát csináltam 2-3 hete, szóval jövő szombaton megint az lesz a menü, már alig várom!) Sütiket sütni viszont nagyon szeretek, csak megfogadtuk, hogy nem eszünk annyi édességet, de azért mégis csak becsúszik majd néha valami kis süti, főleg, hogy lassan azért érkezik majd a hidegebb idő.
    Sok sikert a menütervezéshez! (:

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi ennyire nem gondolkodunk előre, egyelőre úgy tűni annak is örülhetünk, ha egy héttel előre össze tudjuk hozni a menüsort :D Most ki szeretnék több olyan receptet próbálni, aminél a hozzávalókat csak összedobálom egy tepsibe, megsütöm és tádááá, kész is a fincsi ebéd/vacsi :D Hideg időben tényleg jobban megjön az ember kedve a sütikhez, nálunk épp tegnap sült ki egy hatalmas adag almáslepény :D

      Törlés
    2. Nekünk így könnyebb, tudunk előre gondolkozni, de persze nem szentírás, ha valami közbejön, akkor változik a lista. (: Azért döntöttünk a hosszú távú tervezés mellett, mert ahol élünk, az egy relatíve pici város, a legközelebbi nagyobb város, ahol van Tesco, Interpar, Aldi illetve Lidl is, és nem csak Penny, az fél óra kocsival, mi pedig nem szeretnénk minden hétvégén futkozni, sem időileg, sem üzemanyagban nem jönnénk ki jól. (: Bár egyébként a Tesco múlt hétvégén jól felrántott, nem volt reszelt sajt SEMMILYEN FORMÁBAN. Teljesen kiakadtam. :D

      Törlés
  2. Sztem nem ciki, mi se nagyon főzünk, csak ritkán, 2-3 hetente (!). Nézd, ha van pénz rendelésre, miért is ne? Akkor kell ezen görcsölni, ha nagyon spórolni kell, ill. kisgyerek van. Egyébként csak azért érdemes tervezni, hogy a kedvenc kajáink többet szerepeljenek az étlapon. 😊 De ezzel a cikkel meghoztad a kedvem

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindig SZÉP kártyáról szoktunk rendelni, összegyűjtünk egy kisebb összeget és akkor vannak olyan időszakok, amikor megengedhetjük magunknak , hogy rendeljünk :)
      Én is azt vettem észre, hogy most, hogy ismét elkezdtem tervezni a menüt, olyan kedvencünk is előkerült, amit már ezer éve nem főztem, és sokszor nem is jutott eszünkbe :)

      Törlés
  3. Ó a(z egyik) nemezisem!... Főzés és menütervezés...
    Én viszonylag egyszerű utat választottam: nem főzök. X’D
    Teletáltól szoktunk rendelni egy hétre előre, változatos kaják, ráadásul mindketten kisétkűek vagyunk, egy adag elég két napra. Így hét közben napi 500 ft/fő alatt eszünk meleg kaját, hétvégén meg ha tudunk, lejmolunk :D (anyósomtól), vagy gyorskaját eszünk. (Ilyen zacskós-konzerves iparművészeti csodákból vannak vészkészleteink.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Párszor már én is elgondolkodtam ezen a Teletálon és társain, de még nem próbáltuk ki. Húgom szokott rendelni, ő azt mondja sokkal jobb, és egyszerűbb, mintha naponta vagy kétnaponta főznénk, egyszer lehet kipróbáljuk. Végül is azt a menüt is meg kell tervezni, hiszen vannak olyan cégek, ahol mi állíthatjuk össze a kajákat :D

      Törlés
  4. Nálunk kétféle betegség miatt, kétféle diéta van...mondjuk igyekszem összefésülni. Emiatt a rendelés kiesik, ha mégis elcsábulunk, akkor valaki napokig szenved... Én szívesen főzök, legalább tuti az van benne, amit én bele akartam tenni. Néha nyűg. A bevásárlás is elég hosszadalmas: összetevőlista, szénhidrát, satöbbi... Én vagyok az, aki olvasni jár a boltokba :) :) Amúgy kb. 10 éves korom óta főzök, de szerintem senki se születik konyhatündérnek (tesóm most költözött el, szegény megszenved vele...), akkor lesz a főzés rövidebb és élvezetesebb, ha már van rutinod benne. Ez meg évekig is eltarthat. Eleinte nekem is ott volt anyum a vonal túloldalán: "De anya, tuti, hogy így át fog sülni????? " meg " most akkor mennyit kell beletenni???" :D Nikoa

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a betegségek eléggé meg tudják nehezíteni az életet, sokkal jobban oda kell figyelni pl. a menütervezésnél is. Amikor elköltöztem otthonról és is kértem anyától telefonos segítséget, de az esetek többségében igyekeztem magam megoldani, vagy magam rájönni, hiszen nem mindig tudom kikérni anya segítségét :)

      Törlés