Pénzügyeink megregulázása | A borítékmódszer

Orbán Szilvi | március 18, 2019
Egy új kísérletbe kezdtem, melynek köszönhetően - legalábbis reményeim szerint - jobban be tudom majd osztani a pénzt, és ráadásul még egy kis tartalékot is tudok majd havonta félretenni. 
Már több próbálkozásom is volt ezen a téren, elkezdtem írni a kiadásokat, tételről tételre (a royal cashflow nevű programot használtam erre a célra), de gondolom nem árulok el újdonságot, ez is abbamaradt. Elég egy napot kihagyni, már megszakad a szál, s minél több nap marad ki, annál biztosabb, hogy elmaradoznak majd a könyvelések, és a végén szépen feledésbe is merül. 

Nem tartom magam egy fékevesztetten költekező embernek, mínuszba még sosem mentem le, mindig minden fontos dologra jutott, ám sokszor vásároltam olyan dolgokat, amik nélkül simán élhettem volna tovább, viszont azt a pénzt fordíthattam volna más, hasznosabb dologra is. Éppen ezért tetszett meg a borítékos módszer, és döntöttem úgy, hogy kipróbálom. Persze nem én találtam fel a spanyol viaszt, sok helyen lehet már vele találkozni (én Kingánál olvastam róla először), de gondoltam írok róla én is, hátha valakinek még újdonság lesz :)

Ennek a rendszernek az a lényege, hogy előre meghatározott kategóriákat (borítékokat) határozunk meg, s mindegyikhez rendelünk egy összeget, amit csak arra költhetünk el, ami azon szerepel, pl. rezsi, élelmiszer, stb. A borítékokat rangsorolni kell aszerint, hogy mik a legfontosabbak, melyek azok a kategóriák, amikre mindenképp félre kell tenni és melyek azok, amikre nem baj, ha az adott hónapban nem, vagy csak kevés jut (persze az a legideálisabb, ha jut). 

Az összegeket feloszthatjuk százalékosan is, de akár fix összeget is rakhatunk egy borítékba. Nekem ez utóbbi volt a legszimpatikusabb, ugyanis ha százalékosan próbáltam leosztani, mindig baj volt az apróval, valamint állandóan matekozni kellett a százalékokkal. Már a rendszer összerakásával is órákat töltöttem, mire kialakítottam a kategóriákat (borítékokat), ki gondolta volna, hogy ez ennyire nehéz lesz... Egyedül a tartalékot hagytam meg százalékosan, arra minden hónapban 10%-ot szánok, így lesz olyan hónap, hogy többet, és lesz, hogy kevesebbet tudok félretenni, de mindenképp lesz egy kis tartalék.

Ő-vel nem vagyunk teljes mértékben közös kasszán, az ő fizetéséből finanszírozzuk a hiteleket, a lakástakarékot, neki van magánnyugdíja is, valamint a biztosítást, lakásbiztosítást, illetve a bérleteit is ő fizeti. Ami marad, azzal pedig ő rendelkezik, én nem szoktam tőle elkérni, így neki is marad "zsebpénze", amit arra költhet el, amire csak szeretne (ő azonban egy kis szorgos méhecske, így általában félreteszi, s ha összegyűlik egy nagyobb összeg, akkor egyben leveszi és a kis házi bankunkban őrizzük).
Az én fizetésemből pedig a rezsit, és a kosztpénzt fizetjük, és nekem ezt kellene beosztani ezzel a módszerrel, hogy mindenre jusson, de maradjon is egy kevés félretett pénzem.

Én az alábbi kategóriákat hoztam létre, a mi szükségleteinkhez igazodva:

1. Élelmiszer
2. Rezsi
3. Havi fix vegyes (virtuális)
4. Beni (a kutyusunk)
5. Tartalék
6. Pipere / Szépségápolás
7. Háztartás / Lakás
8. Ruházkodás

Miután elkészültem a listámmal, jöhetett a matek (amit világ életemben gyűlöltem), azaz a borítékok feltöltése (egyelőre nem fizikálisan).
Összeadtam az összes bevételt, ami a kártyámra érkezik, majd összeszámoltam azokat a kiadásokat, amikkel minden hónapban számolni kell, mint pl. a rezsi és a 3-as kategóriába tartozó fix levonások. Ezt levontam az összes bevételből, s ami maradt, abból kellett ügyesen elosztani a pénzt a többi borítékba.
Az élelmiszer c. boríték feltöltése előtt érdemes egy vagy két hónapig figyelni az ún. kosztpénzt, hogy mennyi megy el élelmiszerre egy hónapban, így könnyebb belőni azt az összeget, amivel ezt a borítékot szeretnénk feltölteni.
Mivel nem szeretném, ha a pénztárcánkban kutakodna bárki is, így csak egy példán keresztül mutatom meg, hogy hogyan is működik ez a módszer.

Szóval tegyük fel, hogy az összes havi bevételem  200.000 Ft (de jó is lenne...). Ebből jön le a rezsi, ami legyen 60.000 Ft, a havi fix levonás pedig 21.000 Ft. Ezt a két összeget már oda is lehet biggyeszteni a 2-es és a 3-as kategóriához.
Marad tehát 119.000 Ft, amit el kell osztanom az élelmiszerre, a kuttyra, háztartásra, piperére, ruházkodásra és még a tartalékra is kell jutnia 10%-nak.
- Élelmiszerre havonta kb. 60.000 Ft megy el, így ezt a borítékot ennyivel töltöttem fel.
- Beni kajája havonta 5.000 Ft-ba kerül, így az ő borítékja ennyivel "gazdagodott".
- Minden hónapban megyek manikűröshöz, kellenek tusfürdők, samponok, szóval minden, ami belefér a szépségápolás, pipere kategóriába, ami kb. havonta egy tizest tesz ki, így ebbe a borítékba 10.000 Ft kerül.
- A háztartás illetve lakberendezés borítékba is 10.000 Ft került, ebből az összegből vásárolok tisztítószereket, de akár lakásdekorációs dolgokat is vehetek anélkül, hogy leliismeret-furdalásom lenne :)
- Nem szoktam minden hónapban ruhát venni, de a ruházkodás borítékba is kerül 10.000 Ft, ennél többet viszont nem költhetek egy hónapban.
- Tartaléknak pedig 10%-ot állapítottam meg, így attól függően kerül bele egy összeg, hogy mennyiből gazdálkodhatok egy hónapban, jelen példa szerint ez 20.000 Ft.

Gondolom feltűnt, hogy megmaradt 4.000 Ft, ezt az összeget abba a borítékba teszem, amelyikbe akarom, de akár egy Vészhelyzetre c. borítékot is létrehozhatok, így a megmaradt összeget ebbe gyűjthetem majd és ha valamelyik boríték valami miatt hamarabb ürül ki, ebből tudom pótolni.
Mivel nem voltak itthon rendes borítékaim, így A4-es nyomtatópapírból hajtogattam meg őket, szám szerint 8-at. De nem én lennék, ha megelégednék ennyivel, ugyanis már úton van Kínából a direkt erre a célra rendelt gyűrűs mappa és a hozzá tartozó bugyik, amikbe majd szépen, rendezetten szétoszthatom a pénzt :)
Azonban nem kell feltétlenül a fizikai borítékokhoz ragaszkodni - ha meg tudjuk oldalni -, lehet virtuális zsebekben is pénzt tartani, pl.bankszámla, lakástakarék, stb. 
Szerkesztettem hozzájuk egy táblázatot, amin folyamatosan vezetni tudom a költségeket, a régi, illetve az új egyenleget, hó végén pedig ellenőrizni tudom, hogy pozitív-e vagy épp negatív-e a mérleg.
Azok a költségek, amiket havonta, fixen vonnak a számlámról is kaptak egy borítékot, és a papíron vezetem azokat a kiadásokat, amiket levontak.

Ha valamelyik borítékban marad pénz a hónap végére (jár a pacsi és a vállveregetés hiszen ez azt jelenti, hogy ügyesen osztottuk be a pénzt), dönthetünk, hogy:

- átvisszük a következő hónapra, így eleve nagyobb összeggel vághatunk neki a hónapnak
- beletehetjük a Vészhelyzetre borítékba
- ebből a pénzből finanszírozhatjuk a szórakozást is (koncert, mozi, stb.)
< - vagy mindenki azt csinál vele, amit akar :) >

A rendszer kialakításához idő, türelem és kitartás kell, éppen ezért nagyon kíváncsi vagyok, hogy meddig jutok a későbbiekben, egyelőre töretlen a lelkesedésem :)

Nektek milyen praktikátok van a spórolásra? Ismeritek, használjátok ezt a módszert? Mit gondoltok róla? 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése